Choose language

Amili RECEIVE | Spørsmål og svar

Her finner du ofte stilte spørsmål og svar for deg som bruker Amili RECEIVE.

Hvorfor er vår PDF avvist?

Den vanligste årsaken til at en PDF blir avvist er at adressert selskap ikke finnes registrert hos oss.

Løsningen tar heller ikke høyde for små avvik på selv små tegn som punktum eller ‘AS’ i navnet. 
Alle tegn bør stemme overens med det vi har i registeret vårt.

En annen årsak er hvis det ikke fremkommer godt nok at dokumentet er en faktura. Tolken ser etter nøkkelord som: ‘Faktura’, ‘Invoice’, ‘Bill’ ,‘Räkning’ og standard oppsett. 

 

Eksempel på PDF som er avvist på grunn av dokumenttype:

Eksempel på epost om avvist PDF pga. dokumenttype

Eksempel på PDF som er avvist på grunn av ukjent mottaker:

Eksempel på epost om avvist PDF pga. ukjent mottaker

 

Hvor ser jeg om en PDF er avvist?

Hvis adressert selskap matcher det vi har i vårt register, blir PDF med informasjon sendt til oppgitt returadresse.

Om årsaken til avvisningen er ukjent mottaker/firma, blir PDF avvist tilbake til avsender.

Hva er Alias, og hvordan fungerer det?

Alias er alternative selskapsnavn som registreres under et firma som har oppsett fra før. 

Det kan benyttes i overgangsperioder ved endring av firmanavn. Vi bruker alias også for å sikre at man får varianter av samme firmanavn tolket.

Ta kontakt med support hos oss for å registrere flere aliaser.

Hvilke felt tolkes?

Hvilke felt som tolkes i PDF avhenger av løsning, men de fleste løsningen inkluderer:

  • Fakturanummer
  • Fakturadato
  • Forfallsdato
  • Org.nr.
  • Bankkonto
  • KID/OCR
  • Valutakode
  • Moms
  • Beløp

Det er lenge siden vi sendte PDF til tolking og vi har enda ikke fått den tilbake.

SLA for tolkning er på 36 timer utenom helg og høytider. Det betyr at en PDF levert på en fredag kan komme tilbake så sent som tirsdag og være innenfor SLA.

Hva er kravene for at en PDF skal tolkes via RECEIVE?

For at RECEIVE skal kunne tolke en PDF, må dokumentet oppfylle følgende krav:

  • Dokumentet er en faktura, påminnelser, kredittnota og andre type filer blir avvist.
  • Dokumentet er adressert til et selskap som finnes i vårt register.
  • Dokumentet inneholder ikke håndskrevet informasjon og er generelt leselig.
  • Dokumentet bør ikke overstige 100 sider.

Finner du ikke svar på det du lurer på?

Send oss en e-post til send.support@amili.no eller ring oss på tlf 73 20 61 62.

Kontakt oss