Amili Collect
Inkasso - når pengene uteblir
Alle inkassotjenestene du har behov for. Fra en trygg leverandør.
Vi hjelper deg å få betalt
Få hjelp med nye og eldre krav.
Høy løsningsgrad
God inkassoskikk
Vær trygg på at god inkassoskikk er basis for all kommunikasjon vi gjør med dine kunder.
Erfarne rådgivere
Våre profesjonelle rådgivere er opptatt av å møte dine kunder med forståelse og god rådgiving.
Slik jobber vi med inkasso
Vi er opptatte av å ivareta kunderelasjonene dine. Hvis pengene uteblir, kan du være trygg på at oppfølgingen vi gjør for deg, foregår i lovmessige, kontrollerte og kvalitetssikrede former.
- Vi kommuniserer med den enkelte kunde i den mest effektive kanalen
- Du har full oversikt over kravet og hva vi har gjort i kreditorportalen
- Kunden din kan betale, se status og finne informasjon om saken, i egen selvbetjeningsportal
Alle inkassotjenestene du trenger - fra en trygg og erfaren leverandør
# Trinn 1
Utenrettslig inkasso
Vi forsøker å inndrive utestående gjeld eller fordringer fra kunden din uten å involvere rettssystemet. I denne fasen vil vi:
- Sende ut inkassovarsel
- Kontakte kunde via epost, SMS, brev eller telefon
- Henvise kunden til MinSide for oversikt over saken
- Forsøke å inngå en avdragsordning
# Trinn 2
Rettslig inkasso
Hvis utenrettslig inkasso ikke fører til betaling, kan du ta saken din til rettslig inkasso hos oss. Dette er vanligvis siste utvei, og vi vil da gjøre vurderinger, forberedelser og sende saken til rettslig behandling for deg.
- Øker sannsynligheten for betaling
- Kan bidra til at foreldelsesfristen forlenges
- Gir deg mulighet til å ta pant som sikkerhet
# Trinn 3
Overvåk
Er saken din fortsatt ikke løst etter 12 måneders ordinær inkassopågang, og etter endt rettslig pågang, kan vi overvåke kundens status. Da vil vi iverksette tiltak dersom situasjonen endrer seg og det blir sannsynlig å oppnå et oppgjør.
Vi har også:
Internasjonal inkasso
Trenger du hjelp til å drive inn ubetalte beløp fra en skyldner som befinner seg i et annet land? Vi hjelper deg!
Purring og inkasso i ditt økonomisystem:
AutoCollect
AutoCollect er en innebygget purring- og inkassotjeneste som du aktiverer med få klikk i ditt økonomisystem. Tjenesten er automatisert og svært enkel å bruke.
Kreditorportalen
Få full oversikt og se status
I kreditorportalen får du full oversikt over hvert enkelt krav, hva som er status på saken - og hvilke virkemidler vi har foretatt oss, for å få inn pengene dine.
MinSide
Selvbetjening - for enkel betaling av kravet
Med god oversikt, informasjon og enkle betalingsalternativ, finner kunden din nødvendig informasjon for at saken skal løses så raskt som mulig.
Kunden din logger seg inn med BankID, og kan eksempelvis betale med Vipps, Visa eller Mastercard!
Hos oss får du sosialt bærekraftig inkasso
Sosialt ansvarlig innkreving er en naturlig del av våre purre- og inkassotjenester.
God inkassoskikk
Amili legger stor vekt på inkassolovens krav til "God inkassoskikk". Dette gjelder både i fremtoning og tiltak, når vi er i kontakt med dine kunder.
Erfarne rådgivere
Alle som er i en sårbar situasjon trenger å bli møtt med forståelse og rådgiving. Med over 20 års erfaring i inkassobransjen, vet vi at moderne teknologi ikke kan erstatte kompetente kunderådgivere.
Høy sluttkundescore
Vi får gode tilbakemeldinger fra skyldnerne som opplever at de blir ivaretatt på en profesjonell og god måte. Det siste året har scoren ligget over 4,5 av 5 i snitt - både på chat og telefon.
Tidlig løsning av saker
Vårt mål er å redusere antall inkassosaker. Ved å automatisere rutineoppgaver og manuelle tiltak, kan vi tilby erfarne kunderådgivere med kort responstid i de kanaler kunden din er tilgjengelig.
Integrert med Inkassoregisteret
Sosial innkreving handler om å legge til rette for at alle grupper i samfunnet skal ha mulighet til å gjøre opp for seg. Vi er derfor integrert med Inkassoregisteret, som er en gratis portal som gjør det enklere for folk å få oversikt over egne inkassosaker og annen gjeld.
De gode tilbakemeldingene er mange!
Dine kunder er i trygge hender
-
Meget imøtekommende kundebehandlere. Hun var ute etter å komme til bunns i problemet mitt og var i godt humør. Sjekket opp i saken umiddelbart og tok det hele med et smil.
-
Fikk umiddelbar hjelp og god forklaring på hva jeg burde gjøre 😊
-
Rask respons, gode og oppklarende svar, topp service 👍👍"
-
Dyktige kundebehandlere som lytter, svarer oppriktig, og oppfører seg alt annet enn en robot. Godt humør, og virker som er glad i jobben sin :-) Jeg er en dyktig kundebehandler selv og merket fort at vedkommende var dyktig.
Unngå inkasso?
Bli kjent med hele Invoice to Cash-løsningen. Amili Invoice to Cash er en løsning som optimaliserer alle ledd - fra utsendelse av faktura til innbetalingen kommer.
Kredittstyring
Bli bedre kjent med kundene dine. Med innsikt i betalingshistorikk, ser du hvilke kunder som potensielt betyr risiko og tap.
Fakturadistribusjon
Automatiser og send faktura i den mest kostnadseffektive kanalen etter kundens preferanser.
Fleksible betalingsløsninger
Legg til rette for raskere betaling med flere betalingsalternativer.
Fakturaadministrasjon
Vi matcher faktura med status. Har innbetalingen kommet, eller er det behov for videre oppfølging?
Purring og inkasso
Vi følger opp faktura med tilpasset innfordringsløp, og sørger for at pengene kommer inn.
Innsikt og rådgivning
Vil du vite mer?
Ta gjerne kontakt med oss, så forteller vi deg mer om inkasso og hva vi kan hjelpe deg med!
Ofte stilte spørsmål
Her finner du ofte stilte spørsmål om inkasso. Har du andre spørsmål, ta kontakt med oss!
Inkasso er en oppfølging som gjøres når en faktura ikke blir betalt innen betalingsfristen. Dette gjøres vanligvis ved å sende et inkassovarsel i form av et brev med to ukers betalingsfrist.
Når du som leverandør av et produkt eller en tjeneste ønsker å sende en forfalt faktura til inkasso, er kravet at det må sendes et inkassovarsel før inkasso iverksettes. Når inkassoprosessen starter, sendes en betalingsoppfordring som må ha 14 dagers forfall. Omkostninger vil påløpe, basert på disse satsene.
Parallelt med dette, vil en saksbehandler i inkassobyrået prøve å komme i kontakt med kunden. 17 dager etter at betalingsoppfordring er sendt ut, vil kunden deretter motta et varsel om at rettslig behandling vil vurderes i saken, og på dag 43 dobles salæret.
Det er flere ting som må være med for at et inkassovarsel skal være gyldig.
- Et inkassovarsel må ha overskriften “Inkassovarsel”
- Purregebyr på inkassovarsel er bare tillatt dersom inkassovarsel sendes tidligst 14 dager etter forfall på faktura. Purregebyret er kr 35,- (1/10 del av inkassosatsen) og man kan maks legge på kr 140,-, men dette fordrer at man har sendt 2 varsler i henhold til reglene.
- Et inkassovarsel skal ha minimum 14 dager forfall. (fra det postlegges)
- Tekst som må være med på et inkassovarsel: “I henhold til inkassoloven §9 gir vi deg en betalingsfrist på 14 dager til å innfri kravet. Ved manglende betaling vil inkasso bli iverksatt og ytterligere omkostninger kan påløpe“
En faktura foreldes tre år etter fakturadato.
Hvis kunden har anerkjent kravet ved å eksempelvis be om en nedbetalingsplan før foreldelsesfristen, utvides den med enda tre år fra kravet ble akseptert og avtalen ble opprettet. Foreldelse kan også brytes ved å velge å sende kravet til rettslig oppfølgning. Her gjelder andre regler for foreldelse.