Amili-portalen
- Se historikk på faktura
- Invitere nye brukere til ditt selskap
- Endre rolle på bruker
- Fjerne bruker fra selskap
- Fjerne varslinger på e-post fra portalen
- Stoppe eller pause faktura
- Endre e-post på bruker
- Registrere innbetaling
- Registrere kreditnota
- Finn betalingsinformasjon
- Endre passord
- Bytte mellom SMS og app for tofaktor-autentisering
- Finne remitteringsbilag
- Svare på oppgaver
- Endre språk for portalen
- Oversikt over åpne saker
- Registrere manuell faktura
Se historikk på faktura
Hvis du ønsker å se hva som er gjort på din faktura kan du finne dette slik:
1. Gå til Saker
2. Søk opp aktuell sak med saksnummer eller fakturanummer, eller velg fra listen
3. Trykk på aktuell sak
4. Gå til fane Historikk
5. Filtrer eventuelt på de ulike aktivitetene
Invitere nye brukere til ditt selskap
Du kan enkelt invitere andre i ditt selskap inn i portalen og gi de tilgangene som er riktig for dem. Slik gjør du det:
1. Gå til pilen ved siden av navnet ditt øverst i høyre hjørne
2. Velg Innstillinger
3. Gå til Selskap → Brukere
4. Velg selskapet du ønsker å invitere brukere til i nedtrekksmenyen
6. Velg + Inviter brukere
Endre rolle på bruker
Hvis du har rolle som Administrator kan du endre roller på brukere i selskapene du har tilgang til. Slik gjør du det:
1. Gå til pilen ved navnet ditt øverst i høyre hjørne
2. Velg Innstillinger
3. Gå til Selskap → Brukere
4. Velg det aktuelle selskapet fra nedtrekksmeny
5. Finn brukeren du ønsker å endre rolle for og velg de tre prikkene til høyre + Rediger
7. Trykk Bekreft
Fjerne bruker fra selskap
Hvis du er Administrator kan du fjerne brukere i selskapene du har tilgang til. Slik gjør du det:
1. Gå til Menyen ved navnet ditt øverst i høyre hjørne
2. Velg Innstillinger
3. Gå til Selskaper → Brukere
5. Finn aktuell bruker og velg de tre prikkene til høyre + Rediger
6. Fjern haken på de selskapene du ikke ønsker at brukeren skal ha tilgang til
7. Trykk Bekreft
Fjerne varslinger på e-post fra portalen
Hvis du er innlogget i portalen så ofte at du ikke trenger å få varslinger om nye meldinger og/eller oppgaver på e-post kan du deaktivere dette slik:
1. Trykk på pilen ved siden av navnet ditt øverst i høyre hjørne
2. Velg Innstillinger
3. Gå til Din bruker → Varslinger
4. Fjern hake på Oppgaver og/eller Meldinger
Stoppe eller pause faktura
Du har mulighet til å sette pause på, oppheve pause og stoppe faktura slik:
1. Gå til Saker
2. Søk opp aktuell faktura eller sak
3. Velg Behandle → Pause sak, Gjennopta sak eller Trekk sak
Obs! Det er kun de med Skrive-tilgang og Administrator-tilgang som har mulighet til å gjøre dette. Les mer om de ulike rollene her.
Endre e-post på bruker
Hvis du eller en kollega har endret e-post er det ikke mulig å endre på eksisterende bruker inne i portalen.
For å få tilgang til portalen med ny e-post inviterer du inn denne og sletter bruker med gammel e-post.
Registrere innbetaling
Hvis du har mottatt innbetaling fra din kunde kan du registrere denne med noen enkle tastetrykk.
Vær oppmerksom på at du ikke skal gjøre det på denne måten hvis du bruker AutoCollect, da sørger AutoCollect for å synkronisere disse.
1. Gå til Saker
2. Søk opp saken du ønsker å registrere innbetaling på
3. Velg Endre sak → Registrer betaling
4. Sjekk at det er riktig faktura, betalingsdato, valuta og beløp
5. Velg Registrer betaling
Dette er kun mulig hvis du har Skrive-tilgang eller Administrator-tilgang. Se nærmere beskrivelse av roller her.
Registrere kreditnota
Hvis du ønsker å registrere en kreditnota mot en faktura kan du gjøre det som beskrevet nedenfor.
Vær oppmerksom på at du ikke skal gjøre det på denne måten hvis du bruker AutoCollect, da sørger AutoCollect for å synkronisere disse.
1. Gå til Saker
2. Søk opp saken du ønsker å registrere kreditnota mot
3. Velg Endre sak → Registrer betaling → Kreditering
4. Sjekk at det er riktig faktura, betalingsdato, valuta og beløp
5. Velg Registrer kreditering
Dette er kun mulig hvis du har Skrive-tilgang eller Administrator-tilgang. Se nærmere beskrivelse av roller her.
Finn betalingsinformasjon
Hvis du er i kontakt med din kunde og ønsker å opplyse om betalingsinformasjon kan du finne dette på sakskortet slik:
1. Gå til Saker
2. Søk opp aktuell faktura eller sak
3. Se betalingsinformasjon under fanen Oversikt eller inne på et spesifikt brev på Historikk
Endre passord
Slik endrer du passordet på brukeren din:
1. Gå til menyen ved navnet ditt øverst i høyre hjørne
2. Velg Innstillinger
3. Gå til Sikkerhet
4. Velg Endre passord
Bytte mellom SMS og app for tofaktor-autentisering
Slik endrer du din tofaktor-autentisering:
1. Gå til pilen ved navnet ditt øverst i høyre hjørne
2. Velg Innstillinger
3. Gå til Sikkerhet
4. Konfigurer ønsket metode
5. Velg foretrukket 2FA-metode i nedtrekksmeny
Finne remitteringsbilag
1. Gå til Rapporter
2. Velg dato og riktig selskap
3. Marker et eller flere remitteringsbilag
4. Trykk Last ned X valgte
Svare på oppgaver
Hvis Amili har tildelt noen oppgaver til deg vil du finne en oversikt over disse under Innsikt.
Slik besvarer du oppgaven fra Innsikt:
1. Finn den aktuelle oppgaven
2. Trykk på Gå til Sak for å se nærmere beskrivelse og få mulighet til å svare på oppgaven
Endre språk for portalen
Portalen tilbyr i dag norsk og engelsk språk.
Du endrer ditt språk slik:
1. Trykk på pilen ved navnet ditt oppe i høyre hjørne
2. Velg ønsket språk ved å trykke på Norsk/English
Oversikt over åpne saker
Du kan se en oversikt over alle åpne saker ved å bruke filtrering på Saker slik:
1. Gå til Saker
2. Velg filter Aktiv
3. Definer eventuelt hvilken registreringsdato du ønsker å se på Velg dato
Du kan se oversikten i portalen eller du kan velge å laste den ned i en Excel-fil hvis du trykker på Eksporter.
Registrere manuell faktura
Hvis du har en faktura du ønsker å registrere manuelt kan du gjøre dette som beskrevet nedenfor.
Obs! Hvis du bruker AutoCollect sender du faktura fra ditt økonomisystem.
For å aktivere mulighet for manuell registrering i portalen, må du skru på Betatesting på din bruker. Det gjør du ved å gå til navnet ditt i høyre hjørne - Innstillinger - Betaprogram
1. Gå til Saker
2. Velg + Ny faktura
3. Fyll inn informasjon om din kunde og trykk Neste.
Finnes kunden allerede i Amili-portalen kan feltene forhåndsutfylles når du skriver inn kundenummer.
4. Fyll inn informasjon om faktura som skal registreres og trykk Registrer
Voilà - Faktura er registrert og vil bli tilgjengelig i portalen i løpet av et kvarter.
Trenger du hjelp?
Kontakt oss på e-post eller telefon, så hjelper vi deg!
- E-post: hjelp@amili.no
- Telefon: 73 20 61 62