Choose language

Amili SEND | Spørsmål og svar

Her finner du ofte stilte spørsmål og svar for deg som bruker Amili SEND som distribusjon av faktura.

Hvor finner jeg informasjon om drift, produksjonsstatus og endringer?

Oppdateringer om produksjonsstatus og drift finner du på vår statusside.

Vi anbefaler deg å følge oss på siden for å motta informasjon direkte på e-post. Det gjør du ved å klikke på den blå knappen "Subscribe to updates" øverst i høyre hjørne.


Skjermbilde 2024-09-04 kl. 10.07.41

 

Du trenger ikke å abonnere på alle komponentene. For standard aksesspunkt anbefaler vi å huke av på følgende:

  • Access Point
  • Sendportal
  • Processing - invoices
  • Peppol Validation
  • SFTP/FTP - transfer.compello.com

Skjermbilde 2024-09-04 kl. 10.10.14

Hvor og hvordan sjekker jeg status på en faktura?

Alle utgående og inngående transaksjoner blir lastet opp i Fakturaportalen. 

Her kan du blant annet søke etter faktura, sjekke status, innhold eller eventuelle feilmeldinger. 

Ta kontakt med support for oppretting av brukere og tilganger. 

Jeg har fått melding om at EHF feiler validering, hvor kan jeg finne mer informasjon?

Vi anbefaler å bruke DFØ sin validator for sjekk av EHF.

Filer som validerer uten problem vises slik: 

Skjermbilde 2024-09-04 kl. 10.23.11

EHF kan stort sett distribueres selv om de inneholder "Warnings", mens "Error" må rettes før distribusjon.
Feil listes opp etter kode. Velg forstørrelsesglasset for å sjekke lokasjon i filen og peppol krav for akkurat det feltet.

Skjermbilde 2024-09-04 kl. 10.24.56

 

 

Vi får feilmelding om at mottaker ikke er registrert i ELMA. Hvor kan vi sjekke dette?

Vi anbefaler å bruke følgende verktøy for oppslag av både norske og internasjonale mottakere. 

Søk på  landskode i første felt og organisasjonsnummer i andre.

Ved treff vil man blant annet kunne se mottakerens operatør og hvilke type dokumenter de kan motta.

Skjermbilde 2024-09-04 kl. 10.30.42

De vanligste landskodene vi bruker er :

Norge – 0192
Sverige – 0007
Danmark - 0184

Vi har overført fakturafiler til dere, men finner dem ikke i portalen. Hvordan kan vi bekrefte at filene er mottatt?

Det kan være mange årsaker til at filer ikke er tilgjengelig i portalen med det første. Se gjerne gjennom punktene under:

  1. Bekreft at overføring til oss har gått OK enten via SFTP eller API.
  2. Sjekk statussiden etter forsinkelser eller avvik på produksjonen. I perioder med høy trafikk kan det ta litt lengre tid å prosessere faktura, vi legger ut informasjon om dette i de tilfellene.
  3. Kontakt support, ta gjerne med filnavn og tidspunkt for overføring  i dialogen.

Finner du ikke svar på det du lurer på?

Send oss en e-post til send.support@amili.no eller ring oss på tlf 73 20 61 62.

Kontakt oss