AutoCollect for Visma Business
Hei Visma Business-bruker! 👋 Her finner du brukerveiledning for bruk av AutoCollect i Visma Business - fra aktivering til daglig bruk av tjenesten.
- Introduksjon
- Kurs - Visma Learning Universe
- Steg 1 - Før aktivering
- Steg 2 - Importer Standard AutoCollect malverdier
- Steg 3 - Aktiver AutoCollect
- Steg 4 - Innfordringsavtale
- Steg 5 - Visma Business parameter
- Steg 6 - Fullfør aktivering av AutoCollect
- Purrefritak
- Faner i AutoCollect
- Slik sender du faktura til oppfølging
- Endre innfordringsstatus
- Se historikk på faktura i AutoCollect
- Direktebetalinger og Kreditering
- Matching av faktura
- Inkassoppgjør
- Tapsføring
- Ofte stilte spørsmål
- Purreflyter i AutoCollect
- Overgang fra Visma Business til Business NXT
- Fakturakopi fra Autoinvoice
- Innfordringsprosessen
Introduksjon
Sist oppdatert 28.02.25
AutoCollect er en innebygget purre- og inkassotjeneste i Visma Business. Tjenesten er enkel og automatisert, og du velger selv hvilke fakturaer som skal følges opp. Purre- og inkassooppgjøret bokføres automatisk, slik at reskontroen i Visma Business til enhver tid er oppdatert.
Dersom du skal sette opp et nytt selskap, følger du artiklene steg-for-steg.
La oss komme i gang!
Kurs - Visma Learning Universe
Oppsett og bruk av AutoCollect i Visma Business er også tilgjengelig som kurs i Visma Learning Universe hvis du heller foretrekker det.
Kurset finner du her: AutoCollect i Visma Business
I kurset vil du lære:
- Hva AutoCollect er
- Hvordan du setter opp og aktiverer AutoCollect
- Hvordan du bruker AutoCollect
Steg 1 - Før aktivering
1. Versjon og lisens
Versjon 16.10.2 eller nyere av Visma Business
Lisens - Visma Business Debt Collection AutoCollect license
2. Skjermbilde for Autocollect - “AutoCollect - neste generasjon”.
Egne faner og utvalg spesialtilpasset for å følge opp utestående poster. I byråversjonen finner du dette under Regnskap - hvis ikke finner du det under nedlastninger i Partner-portalen. Det er deres Visma partner som bistår med å sette opp skjermbildene i forkant av aktivering.
3. Visma.net Autopay
Sørger for automatisk bokføring av innbetalinger i Visma Business.
Sett opp dette (hvis dette ikke allerede er i bruk).
4. KID-nummer
Det må være KID på kundenes fakturaer for at bruken av Autocollect skal være optimal.
Importeres faktura fra annet system må KID være med over i importen til Visma Business.
Merk: Dette er ikke nødvendig hvis du benytter purreflyt med Amili konto og KID (som anbefales!)
Steg 2 - Importer Standard AutoCollect malverdier
For å forenkle oppsett av ny avtale på AutoCollect kan du importere en fil til Visma Business om ikke verdiene allerede ligger tilgjengelig.
Filen ligger under Nedlastninger i Partner Portalen.
Slik gjør du det:
1. Kopier innholder i denne filen: AutoCollect - Import av Standardverdier
2. Legg det på et notat
3. Lagre filen på server hvor Visma Business kjører
4. Importer filen inn i Visma Business ved å trykke på sylinderen med pil inn øverst til venstre i Visma Business → Importer
Import-filen oppretter hovedbokskontoer og setter bilagsarter korrekt, i tillegg til å sette verdiene i innfordringsavtalen. Filen setter også standard verdier for feks. purreflyt. Informasjonen kan endres før aktivering. For regnskapsbyråer kan txt.filen importeres til mal-klienten.
Steg 3 - Aktiver AutoCollect
Når du skal aktivere AutoCollect gjør du følgende:
1. Velg aktuelle klient
2. Gå til AutoCollect - Neste generasjon → Innfordringsavtale → Overordnet informasjon
Du skal nå fylle ut informasjon i de ulike fanene:
- Overordnet informasjon
- Kontaktinformasjon
- Regnskapsinformasjon
- Tilleggsinformasjon
Se beskrivelse for de ulike fanene i videre artikler.
Steg 4 - Innfordringsavtale
Du vil nå få en gjennomgang av de ulike fanene i Innfordringsavtalen og hva de betyr.
1. Overordnet informasjon
Org.nr. Regnskapsbyrå Må fylles inn hvis dere bruker regnskapsbyrå. Hvis ikke, la stå blank.
Autocollect behandling Se detaljert beskrivelse lengere ned
Minstebeløp innfordring Minste fakturabeløp kreditor ønsker å purre
Løpedager innfordring Antall dager fra forfall på faktura til den dukker opp i purreforslaget. Hvis inkassovarsel med gebyr er første brev Amili skal sende til sluttkunden, må løpedager være minst 14 dager.
Purreflyt Anbefaling: Samlepurring klientkonto. Se beskrivelse av de ulike purreflytene i artikkel: Purreflyter i AutoCollect
Overfør purring til inkasso 10. automatisk fra purring til inkasso. Se beskrivelse i artikkel: Overføring til inkasso
Spesiell melding/informasjon Her kan du informere om at kreditor for eksempel har blandet mva. på utgående faktura, fravikelseskrav eller legalpantkrav.
AutoCollect behandling
For å få opp valgene i Autocollect behandling, dobbeltrykk i feltet
Aktivert Settes manuelt etter du har mottatt velkomstmail fra Visma Amili
Kun inkasso Settes hvis klienten skal benytte kun inkasso.
Automatisk overføring til Autocollect (Anbefalt) Settes hvis deres Visma Partner har satt opp en tidsstyrt jobb for autooverføring av purringer til Autocollect.
Ikke mva-registrert Settes hvis klienten ikke er MVA-pliktig.
Bruk "Utleveres til aktørnr.” IKKE benytt denne
Oppdater oppgjørsbunt automatisk (Anbefalt) Settes hvis du ønsker at oppgjørsbunt skal oppdateres automatisk
Utenlandske debitorer Settes hvis du har kunder i utlandet som du sender til Autocollect.
Fyll da også inn SWIFT-kode og IBAN.
Faktura i utenlandsk valuta Settes hvis du fakturerer i annen valuta enn NOK.
Oppdater korreksjonsbunt automatisk (Anbefalt) Settes hvis du ønsker at korreksjonsbunt skal oppdateres automatisk ved matching post mot post der det er påløpt renter og gebyr.
Automatisk behandling av kredittsperre (Anbefalt) Settes på hvis du ønsker automatikk her. Kredittsperre settes på kunden hvis hvis åpen faktura har “Inkassosak” = X
2. Kontaktinformasjon
Fyll inn navn, telefonnummer og E-post til klient og regnskapsfører. Hvis firmaet ikke benytter regnskapsfører, legg inn samme info begge plasser.
1. Dobbeltrykk i Kontaktperson/regnskapfsfører behandling
2. Velg hvilke rapporter og tilganger de ulike personene skal motta
Tilgang til Web - Amili-portalen
Ved å sette hake i Tilgang til Web, vil du vil få tilgang til Amili-kundeportalen.
Informasjon som legges inn her kan endres på senere tidspunkt hvis det er behov.
3. Regnskapsinformasjon
Opprett eller korriger eksisterende hovedbokskontoer for Autocollect
1550 - Mellomværende Autocollect
En interimskonto for inkassooppgjør fra Visma Amili. Opprettes lik konto for bank. Beløp her føres mot innbetaling med melding “Samlebilag + dato” fra Visma Amili i Bank
8055 - Autocollect renteinntekt
8056 - Autocollect gebyrinntekt
7791 - Autocollect purre- og inkassokostnader
198 - Opprett bilagsserie for Inkassooppgjør. Kobles mot bilagsart for inkassooppgjør.
199 - Opprett bilagsserie for Matching AC renter og gebyr. Kobles mot bilagsart for gebyr.
Avgiftskoder for bokføring av inkassoselskapets utlegg av MVA
- Inngående avg. kode høy sats (normalt avg.kode = 1)
- Inngående avg. kode kjøp utenfor avgiftsområdet (normalt avg.kode = 8)
- Hvis klienten ikke er MVA-pliktig settes begge til 8.
Angi kobling til avdelingsenheter - se eget punkt for dette på side 15 i dokumentasjonen.
4. Tilleggsinformasjon
Tilleggsinformasjon til faktura som sendes til purring/inkasso
Dette punktet brukes hvis klienten ønsker å ha med mer informasjon på faktura, for eksempel gårds-og bruksnummer, bil regnr., referanse eller lignende.
Informasjonen må ligge under Kunde eller Ordre i en av tabellene Opplysning 1 - Opplysning 6.
Legalpantkrav? Ta kontakt på hjelp@amili.no for oppsett
Steg 5 - Visma Business parameter
Gå til fanen Visma Business parameter
Løpedager: Sett samme verdi som i Innfordringsavtalen
For å sikre at Autocollect får korrekt informasjon fra Visma Business, må bilagsarter knyttes opp mot en innfordring bilagsart
Innfordrings bilagsarter:
1: Bank
16: Utgående faktura
2: Kreditnota
4: Renter og gebyr
8: Inkassooppgjør og tapsføring
For å sikre at AutoCollect får korrekt informasjon fra Visma Business må det benyttes følgende bilagsarter:
- Bilagsart 1 (standard i Visma Business) - Betaling
- Bilagsart 11 (standard i Visma Business) - Utgående faktura
- Bilagsart 12 (standard i Visma Business) - Kreditnota
Hvis det mangler informasjon i 4, 5 og 6: trykk på linje i hvert enkelt området og oppdater. Da fylles feltene inn ut fra regnskapsinformasjon.
Hvis kun inkasso - Sett antall purrebrev
Kun hvis klienten skal ha utelukkende inkassotjeneste fra Amili (dvs. hvis kunden sender gyldig inkassovarsel selv). Legg inn de ulike purrebrevene, minste purrebeløp og purregebyret som ligger på brevene. Obs! Viktig at siste brev er et gyldig inkassovarsel.
Steg 6 - Fullfør aktivering av AutoCollect
Du skal nå ha fylt inn alle felt i avtalen. For å sikre at Amili får informasjon og oppsettet blir satt, må du:
1. Lagre
2. Trykke på den grønne knappen Oppdater og send avtaleinformasjon i innfordringsavtalen. Hvis du ikke har denne: Høyreklikk → Behandling → Aktiver Autocollect
Opplysningene sendes til Visma Amili for godkjenning. Oppført regnskapsfører i Kontaktinformasjon mottar en en velkomstmail på e-post som bekrefter at du kan starte tjenesten.
Ved mottatt velkomstmail:
1. Gå til fanen Innfordringsavtale → Overordnet informasjon
2. Dobbelklikk i Autocollect behandling og sett PÅ haken for Aktivert
Hvis du gjør endringer i Avtalen:
1. Gjør endringer
2. Lagre
3. Følg stegene i første avsnitt på denne siden slik at du sender oppdatert informasjon til Autocollect.
I videre artikler vil du finne informasjon om daglig bruk av tjenesten.
Purrefritak
Det er mulig å sette purrefritak på kunder og på enkelte faktura.
Purrefritak på kunde
Om det er én eller flere kunder som ikke skal sendes AutoCollect for innkreving, (f.eks. datterselskap, egne ansatte e.l.) må det settes Purrefritak på Kunde.
Ofte finner du kundekortet under: Administrasjon → Aktører → Kunder
1. Søk opp aktuell kunde
2. Dobbelklikk i kundepref i fanen Generell informasjon
3. Sett hake i Purrefritak
Purrefritak på faktura
Om det er én eller flere faktura som ikke skal sendes til AutoCollect for innkreving, må det settes purrefritak på faktura.
Dette kan settes i AutoCollect-fanen, eller via åpne poster: AutoCollect-neste generasjon → Purre- eller inkassoforslag
1. Søk opp faktura eller kunde
2. Dobbelklikk i Purrefritak
3. Velg 1. Fritas for purring
Faner i AutoCollect
Her finner du en forklaring av de ulike fanene i AutoCollect.
Purre- eller inkassoforslag
Fakturaer som har forfalt med tilstrekkelig antall løpedager og er klare for å sendes over til innfordring hos Amili. Faktura og kunder med purrefritak vises ikke i denne fanen.
Faktura under behandling
Her finner du faktura som er oversendt til AutoCollect for inndrivelse. Det er også her du kan endre status på fakturaen m.m.
Purrestopp
Her ligger alle fakturaer som er stoppet ved å velge Pause. Du igangsetter oppfølging ved å velge status Fortsett.
Overskredet midlertidig purrestopp
Her ligger alle fakturaer som er stoppet ved å sette Pause og har en dato under Midlertidig stoppdato som er overskredet. Fakturaene starter ikke opp av seg selv når denne datoen er passert, denne fanen er for gi en selv et kontrollpunkt slik at saker ikke står i purrestop uten grunn. Du igangsetter oppfølging ved å velge status Fortsett.
Inkassostopp
Her ligger alle fakturaer som er overført til inkasso og stoppet ved å sette Avslutt.
Oppgjorte og avsluttede saker
Her ligger alle faktura som er avsluttet de siste 30 dager.
Innbetalinger
Her finner du kopi av alle oppdaterte innbetalinger som har gått via Visma Business AutoCollect, både på purrenivå- og inkassonivå.
Ikke levert betalingsinformasjon
Her finner du bunter som ikke er fanget opp av AutoCollect og en knapp for å sende de på nytt. Vi anbefaler at du setter opp klientovervåkning for å fange opp slike hendelser.
Innfordringsavtale
Registrering av kundeforholdet og oppdatering av informasjon på kundeforholdet og oppsett.
Slik sender du faktura til oppfølging
Manuell overføring til Autocollect
1. Gå til fanen Purre- eller inkassoforslag i Autocollectområdet i Visma Business
2. Marker linjen(e) med faktura du ønsker å sende
3. Trykk grønn knapp Send faktura til Autocollect eller: Høyreklikk → Behandling → Send til Autocollect
Fakturaene sendes til Autocollect!
Automatisk overføring til Autocollect
For at fakturaer skal sendes automatisk til Autocollect når det er gått tilstrekkelig med løpedager, må det settes opp en tidsstyrt prosess (Autooverføring). Det må også hukes av for automatisk overføring i Autocollect behandling i innfordringsavtalen. Tidsstyrt prosess er det deres Visma partner som må sette opp.
Innfordring valideringsstatus
1. Hent opp kolonnen i purreforslaget
2. Dobbeltrykk på verdien i Innfordring valideringsstatus dersom du ikke får oversendt faktura
3. Valideringsstatusen vil si noe om hvorfor posten ikke kan overføres.
Endre innfordringsstatus
Endre status
1. Gå til fanen Faktura under behandling
2. Marker fakturalinjen du skal gjøre endring på
3. Trykk Endre innfordringsstatus eller: Høyreklikk → Behandling → Oppdater Autocollect status
4. Velg hvilken status du vil sette, og Send oppdatering
Her har du mulighet til
- Å sette purresaken i pause - Pause
- Oppheve pause - Fortsett
- Avslutte purre- eller inkassosak - Lukk krav (merk at denne handlingen kan medføre fakturering av påløpte kostnader i henhold til avtale spesielt dersom faktura ligger på inkasso stadiet)
- Sende melding til saksbehandler - Melding
Endre forfall
1. Dobbeltrykk på Forfallsdato
2. Velg ny forfallsdato fra kalenderen (du kan ikke velge en dato tidligere enn d.d.)
Visma Amili vil motta beskjed om at forfallsdato er endret, og fakturaen settes tilbake til “start”. Om faktura står ubetalt etter forfall + antall løpedager definert i avtalen, vil oppfølging starte på nytt.
Se historikk på faktura i AutoCollect
Se historikk og detaljer på faktura sendt til oppfølging
1. Gå til fanen Faktura under behandling
2. Trykk på fakturalinjen du ønsker å se på
3. Høyreklikk → Behandling → Vis innfordringsdetaljer
Her kan du flytte deg fra faktura til faktura i bakgrunn og få opp detaljer for den aktuelle fakturaen.
Amili-portalen
Logg deg inn i Amili-portalen for full oversikt over dine faktura til oppfølging.
Du kan blant annet se:
- Historikken til fakturaen - hva har skjedd når
- Mulighet for å endre status på en eller flere faktura
- Kommunisere med oss
- Se hvilke brev som er sendt skyldner og evt laste de ned
- Hvor i saksgangen er saken
- Svare på spørsmål fra oss ved henvendelse / dialog med skyldner
Direktebetalinger og Kreditering
1. Direktebetalinger
Direkte til klientens konto
Innbetalinger gjort direkte til klientens konto trengs kun å matches med den aktuelle fakturaen. Hvis dette gjøres blir det sendt beskjed til Visma Amili og faktura blir justert i henhold til denne innbetalingen.
Direkte til klientens konto med purregebyr og renter i AutoPay
Hvis innbetalingen inneholder både fakturabeløp, purregebyr og renter vil dette automatisk oppdateres hvis Visma.net Autopay benyttes. For innbetalinger med KID-nummer eller motref. vil følgende skje i Visma Business:
1. Innbetalingen blir matchet med KID eller Motref. i bilagsregistreringen
2. Visma Business sjekker om det er en verdi i kolonnen Innfordrings-ID, og om det er purregebyr eller renter utestående i tillegg til fakturabeløp på aktuell faktura.
Hvis Nei: Føringen går kun mot fakturabeløp
Hvis Ja: Visma Business setter inn flere buntlinjer i oppdateringen
Linjene i bunten vil da være:
- Bank (Total innbetaling)
- Fakturabeløp
- Purregebyr
- Renter
- Overbetaling (for mye betalt beløp bokføres som en "overbetaling" på kunden). Se mer info i feltet “Ekstratekst”.
Kontoer som benyttes i føringen som beskrevet er gjort på bakgrunn av hva som er satt opp som kontoer i fanen Regnskapsinformasjon i Innfordringsavtalen. Beløpene hentes fra utestående rente- og gebyr på aktuell faktura i åpne poster.
2. Krediteringer
Krediterer du en faktura vil dette fanges opp av AutoCollect så lenge kreditnota har definert innfordrings bilagsart for kreditnota og matches mot faktura som er sendt til AutoCollect.
Matching av faktura
Matching post-mot-post
Matche post mot post - Innbetaling eller kreditering som ikke er matchet i reskontro
Det er mulig å benytte behandlingsmenyen for å matche post-mot-post i tilfeller der betalingen ligger åpen på reskontro. Manuell matching av betalinger eller kreditnota mot en faktura sendt til AutoCollect, kan utføres fra fanen Alle åpne poster.
Obs! Det er viktig å merke seg at eneste alternativ for manuell matching av en faktura som bærer en verdi i kolonnen Innfordrings-ID er Match post mot post
De andre prosessene for å matche Match like beløp og Match referanser er ikke tilgjengelig for fakturaer sendt til AutoCollect.
Når betalingsbeløpet (Bank) er lik summen av fakturabeløpet + purregebyr + renter, varsles AutoCollect om hele beløpet. AutoCollect lager i tillegg en korreskjonsføring for å utligne hele betalingsbeløpet.
Automatisk oppdatering av korreksjonsbunt
Sett på hake i Innfordringsavtalen, fanen Overordnet informasjon hvis du ønsker at korreksjonsbunt skal oppdateres automatisk ved matching post mot post der det er påløpt renter og gebyr.
Oppheve matching
For å sikre at AutoCollect har samme informasjon som Visma Business har Amili sperret muligheten for å oppheve matching av faktura sendt AutoCollect.
Hvis du likevel har behov for å få dette gjort, ta kontakt med oss for bistand.
Vi anbefaler at du opphever matching en til en.
Obs! Aldri markér hele kundereskontro og opphev matching.
Visma Amili AS
Tlf: 73 20 61 62
E-post: hjelp@amili.no
Inkassoppgjør
Når sluttkunde betaler til Amili skjer det to prosesser:
1. Oppgjøret legger seg i Bilagsregistrering under fanen Ikke oppdaterte bilag. Bunten har Opprinnelse 28.
- Message queue henter inn oppgjør
- Grunnlag for oppgjøret kan hentes fram i oppgjørsbunten - via kolonne for Regn.dok.nr
2. Du får utbetalingene til bankkonto oppgitt i Innfordringsavtalen, merket med Samlebilag dato xx.xx.xxxx
Beløpet utbetales til kundens bankkonto, men skal føres mot konto for Mellomværende AutoCollect. Når bankbilaget kommer, skal mellomværende konto krediteres og bankkonto debiteres.
Obs! Føringene gjøres automatisk mot konto som er satt opp i fanen Innfordringsavtale - Regnskapsinformasjon.
Du henter fram dokumentet i oppgjøret ved å trykke dobbelt på tallet i kolonne Regn.dok.nr og får opp et nytt vindu der du høyreklikker og velger Behandling - Vis dokument.
Tapsføring
Når du skal tapsføre faktura i regnskapet er det viktig at dette ikke meldes som en betaling eller kreditering til AutoCollect.
Bruk en bilagsart som ikke rapporteres til AutoCollect, en bilagsart som har en Innfordrings bilagsart knyttet opp for dette.
I eksempelet nedenfor har vi benyttet:
- Bilagsart 2 - Tapsføring / Korrigering
- Bilagsart 2 må ha en Innfordringsbilagsart for tapsføring.
- Debet Tap på fordring - konto 7830
- Kredit Kunde
- Motref. mot faktura som skal tapsføres
Dere kan benytte den bilagsarten dere ønsker, men kravet er at den knyttes opp mot riktig innfordring bilagsart
Ofte stilte spørsmål
Sist oppdatert 27.02.25
Buntoppdatering feiler
Gjør følgende hvis buntoppdatering feiler:
Hvis bakgrunnsprosesser som rapporteres om betalinger til AutoCollect av en eller annen grunn skulle feile, vil feltet Buntstatus i Oppdaterte bunter vise dette.
Vi anbefaler at feltet Bunstatus er et av kontrollvinduene for oppfølging slik at du enkelt ser om det skulle være avvik.
Bruk i slike tilfeller behandlingen Send betalingsdetaljer til AutoCollect for å sende de samme betalingene til AutoCollect på nytt.
Purreflyter i AutoCollect
Inkassovarsel
- Inkassovarsel som første og eneste purring
- Sendes tidligst 14 dager etter forfall på faktura
- Inneholder purregebyr og forsinkelsesrenter
- Inkassovarselet har 14 dager forfall
Betalingspåminnelse uten gebyr
- To brev før inkasso, Betalingspåminnelse og Inkassovarsel
- Betalingspåminnelse sendes tidligst 7 dager etter forfall på faktura
- Betalingspåminnelse: Ikke purregebyr, men forsinkelsesrente. 14 dager forfall.
- Inkassovarsel: Purregebyr og forsinkelsesrente. 14 dager forfall.
Betalingspåminnelse med gebyr
- To brev før inkasso, Betalingspåminnelse og Inkassovarsel
- Betalingspåminnelse sendes tidligst 14 dager etter forfall på faktura
- Betalingspåminnelse: Purregebyr og forsinkelsesrente. 14 dager forfall
- Inkassovarsel: Dobbelt purregebyr og forsinkelsesrente. 14 dager forfall.
Samlepurring for business-to-business
- Må ikke benyttes hvis man har business-to-customer
- Fakturaer sendt over samme dag på likt kundenummer blir slått sammen til et inkassovarsel
- Et inkassovarsel som første og eneste purring
- Tabell på side 2 med oversikt over alle fakturaene, KID og påløpte renter.
- Sendes tidligst 14 dager etter forfall på originalfaktura
- Inneholder purregebyr og forsinkelsesrenter. 14 dager forfall.
Samlepurring klientkonto (anbefalt)
- Fakturaer sendt over samme dag på likt kundenummer blir slått sammen til et inkassovarsel
- Et inkassovarsel som første og eneste purring
- Tabell på side 2 med oversikt over alle fakturaene, KID og påløpte renter
- Sendes tidligst 14 dager etter forfall på originalfaktura
- Inneholder purregebyr og forsinkelsesrenter. 14 dager forfall
Overgang fra Visma Business til Business NXT
Om du bruker Visma Business og skal til Business NXT, trenger du å gjøre følgende:
I Visma Business:
AutoCollect må deaktiveres i Visma Business før du aktiverer AutoCollect i Business NXT.
Dobbelklikk i feltet AutoCollect behandling i fanen Grunnleggende informasjon som du finner i Innfordringsavtalen.
Ta bort haken i feltet “Aktivert” og lagre.
I Business NXT:
Etter flytting til Business NXT aktiverer du AutoCollect igjen ved å søke AutoCollect-innstillinger og fylle ut alle felter i henhold til denne brukerveiledningen.
Dobbelklikk så i feltet AutoCollect behandling i fanen Grunnleggende informasjon som du finner i Innfordringsavtalen.
Sett på haken i feltet “Aktivert” og lagre.
velg Behandling → Aktiver AutoCollect
Fakturakopi fra Autoinvoice
80% av alle henvendelser tidlig i innfordringsløpet omhandler kopi av faktura.
Ved å sette opp Amili på din Autoinvoice-bruker, kan vi hente ut fakturakopi på vegne av selskapet. I tillegg vil din kunde få tilgang til fakturakopi på MinSide.
MinSide
Minside er sluttkundenes portal. Her kan dine kunder logge seg inn, finne nødvendig informasjon og betale krav vi har sendt ut på vegne av ditt selskap.
-
Brukervennlig grensesnitt
-
All informasjon samlet på ett sted
-
Betaling med Vipps, kort eller Neonomics
-
Mulighet til å gi regnskapsfører tilgang
Slik gjør du det:
1. Logg inn i Autoinvoice kontoen din: www.autoinvoice.no
2. Gå til Firmainnstillinger - Brukere
3. Legg til ny bruker
- Brukeren må ha navnet svc_autoinvoicevfs@visma.com
- Brukeren må ha adminrettigheter
Innfordringsprosessen
Hva skjer når en faktura sendes til Visma Amili?
Hva er forskjellen på en betalingspåminnelse og en betalingsoppfordring? Er purring og inkassovarsel det samme? Hvilke virkemidler bruker vi i de ulike stegene? Vi har samlet de ulike stegene i innfordringsprosessen for å forklare hva disse innebærer. Se nærmere beskrivelse her.
Trenger du hjelp?
Kontakt oss på e-post eller telefon, så hjelper vi deg!
- E-post: hjelp@amili.no
- Telefon: 73 20 61 62